Custom Search

PENGALAMAN ITU TERLALU JAUH...


Eksperimen demi eksperimen yg datuk raja gopal lakukan akhirnya mengecewakan peminat harimau malaya...sepatutnya kesebelasan skuad juara piala AFC harus di kekalkan dari sejak dari pertemuan menentang Taiwan...namun, apa yg kita lihat, perlawanan menentang Taiwan, arsenal dan liverpool terlalu banyak percaturan pemain dari datuk rajagopal... Kita perlukan pengalaman, sekarang bukan masa utk mencari pemain terbaik, kerana kesebelasan juara AFC sudah terlalu baik buat kita, cuma kurangnya pengalaman membuatkan kita sering hampa... Tidak salah mengikut cara negara2 yg memang hebat dalam bola sepak, walaupun kalah, walaupun di belasah, namun kesebelasan tetap sama... Sudah adat dalam perlawanan, ada yg kalah dan ada yg menang, dan faktor utama yg membezakan kekuatan pasukan adalah pengalaman... Justeru itu, kita semua berharap, agar kesebelasan hari ini harus di kekalkan demi kepentingan bola sepak negara.. Biarkan mereka di penuhi pengalaman, biarkan mereka merapatkan persefahaman, biarkan mereka menjadi pasukan yg utuh... Khairul fahmi, sekali lagi menjadi org yg kuat mempertahankan maruah negara... Setiap manusia tidak lari dari melakukan kesilapan, tetapi tidak semestinya kita terus mengetepikan dan menghukum, kerana setiap kesilapan itu ada pengalaman yg terus mengekori... Jadi di mana ada kesilapan di situ jgk ada pengalaman yg akan terpalit... Kesilapan akan meninggalkan jejak, dan jejak yg di tinggalkan itu adalah pengalaman...

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Read more...

Syiling terbaru lebih selamat


Kakitangan Bank Negara, Zuraidah Abdul Malek bersama syiling yang lebih kecil dan ringan.



KUALA LUMPUR - BANK Negara Malaysia (BNM) mengeluarkan siri ketiga syiling Malaysia yang akan berada dalam edaran mulai awal tahun depan bagi dominasi 5 sen, 10 sen, 20 sen dan 50 sen menggantikan duit syiling sedia ada yang diperkenalkan sejak 20 tahun lalu.

Gabenornya, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz berkata, dengan motif dan reka bentuk coraknya memaparkan keindahan flora, fauna dan seni kraftangan tradisional yang terdapat di negara ini. “Syiling baru ini lebih ringan dan kecil serta dilengkapi ciri keselamatan bagi mengelakkan pemalsuan.

“Bagi syiling 10 sen dan 5 sen ia berwarna perak manakala 20 sen dan 50 sen berwarna emas yang mempunyai sisi berbeza bagi memudahkan orang ramai dan mereka yang kurang upaya penglihatan untuk mengenali dan membezakan jenisnya.

“Logam baru yang digunakan untuk membuat syiling ini adalah dari jenis yang lebih berkualiti dan tahan lama iaitu keluli tahan karat serta nikel loyang bersalut kuprum. “Ia akan berada dalam edaran bersama dengan siri sedia ada sebelum dikeluarkan secara beransur-ansur,” katanya pada sidang media di Bank Negara, semalam.

Motif dominasi 5 sen ialah sulur kacang, 10 sen (bunga melur) dan 20 sen (anyaman orang asli) memaparkan 14 titik melambangkan tiga 13 negeri serta satu Wilayah Persekutuan dan motif duit syiling 50 sen (kain tenunan destar sigar) mempunyai lima garis mendatar melambangkan lima prinsip rukun negara.

Bahagian belakangnya memaparkan motif yang sama iaitu bunga raya dan angka yang menunjukkan tahun penempaan, nilai muka duit syiling dan perkataan Bank Negara Malaysia sebagai pihak berkuasa mengeluarkan duit syiling.

“Bank Negara juga akan mengeluarkan Siri Keempat wang kertas baru pada September ini,” katanya.

Read more...

Permata yang HILANG...??? atau FAM yang BUTA?????

Brendan Gan
Brendan Gan, pemain Liga Australia berusia 22 tahun ketika ini sedang beraksi bersama kelab professional negara itu, Sydney FC. Dilahirkan di Australia tetapi bapanya, adalah rakyat Malaysia dilahirkan di Negeri Sembilan.


Nicholas Chan 
 Nicholas Chan 19 tahun anak kepada pemilik kelab Liga Kejohanan , Cardiff City Dato Chan Tien Ghee mendapat peluang untuk mencuba nasib di kelab itu. Dia tidak pernah beraksi bersama mana - mana kelab di liga super atau liga perdana di Malaysia tapi sebelum ini, dia pernah mencuba nasib di kelab Liga Perdana Inggeris, West Ham United dan Stoke City. Dia boleh dianggap " utility player" kerana boleh bermain di bahagian pertahanan dan tengah. 

Tam Sheang Tsung
Tam Sheang Tsun. Anak tokei restoran masakan malaysia ni Jepun. Kini berada dalam skuad Yokohama FC.mak bapak lahir kat malaysia.
 
TITUS James Palani
TITUS James Palani , who plays for French Division Three side Nanteuil FC, hopes to earn a spot in the national team soon.
"My dream is to play for Malaysia. I hope I will be given an opportunity to be part of the national team one day. I will make myself available if given a chance," said Titus

Read more...

Sepasang Kekasih Di Bunuh Ngeri dan Dibogelkan






CIBUNGBULANG - Apriyadi alias Uje, (20) seorang mahasiswa semester tiga Sekolah Tinggi Agama Islam Terpadu Syahid ditemukan tewas mengenaskan bersama kekasihnya Siti Anisyah alias Icon (20), dalam kondisi bugil di jalan setapak sebuah lembah tebing yang biasa dijadikan sebagai lokasi galian batu di Kampung Cirangkong RT 3/2, Desa Sukamaju, Kecamatan Cibungbulang, Kabupaten Bogor.

Diduga pasangan kekasih tersebut merupakan korban pembunuhan. Itu terlihat dari kondisi jasad kedua korban yang saat ditemukan tanpa busana dan tubuh terutama bagian kepala belakang penuh luka seperti bekas hantaman benda keras. Di lokasi kejadian, polisi mengamankan satu unit motor Yamaha Mio dengan nopol B 8221 CKO.

Kedua jasad korban ditemukan pertama kali sekitar pukul 07.00 WIB oleh Mukhlis (34) warga sekitar yang tengah dalam perjalanan menuju tempat bekerjanya di sebuah pabrik Batako yang tidak jauh dari lokasi. “Pertamakali saya lihat ada motor sudah tergeletak. Tapi tidak ada orangnya,” ungkap Mukhlis kepada petugas.

Namun saat Mukhlis mendekati untuk memeriksa motor tersebut, ia malah dikagetkan dengan kondisi motor yang ternyata sudah berlumuran darah. Sementara disekitarnya, terdapat pakaian seorang perempuan yang juga sudah berlumuran darah. Kepanikan Mukhlis pun langsung menjadi saat tahu ternyata di sekitarnya terdapat mayat seorang laki-laki dan tidak jauh atau berjarak tiga meter terdapat mayat perempuan yang sudah berlumuran darah dan tanpa pakaian. “Yang perempuan posisinya telungkup dan dalam keadaan tidak mengenakan pakaian. Kalau yang laki-laki terlentang dan hanya pakai kaos, tapi bawahnya polos” tambah Mukhlis.

Mukhlis yang kemudian melaporkan temuannya tersebut kepada warga, membuat ratusan warga berduyun-duyun mendatangi lokasi temuan dua mayat tersebut. Warga yang langsung mengenali salahsatu korban langsung menghubungi keluarga dan petugas Polsek Cibungbulang untuk ditindaklanjuti.

Read more...

Kenapa warga Indonesia mudah DIPERBODOHKAN MEDIA???

Menyikapi polemik soal budaya bangsa kita, sudah saatnya kita dewasa..
Bahwa, ketika bangsa kita menjadi bangsa besar.. banyak yg harus berubah.

Sudah saatnya kita "rela" sharing kebudayaan dengan masyarakat dunia..
Di alam modern yg menganut Globalisasi, ada aturan main yg baru.. tidak kuno lagi.
Antara lain, bahwa nilai-nilai budaya sudah menjadi Public Domain..
Apalagi, ditunjang dengan banyaknya bangsa kita yg jadi imigran..

Ketika sekelompok etnis berimigrasi.. pasti mereka membawa budayanya turut serta..
Demikian juga anak bangsa kita yg jadi imigran di Manca Negara termasuk Malaysia.
Mereka juga membawa adat istiadat juga agamanya.. ketanah yg baru..
Mungkin saja merka sudah begitu semenjak Indonesia belum Merdeka !

Berapa banyak suku Jawa yg sudah menetap di malaysia (malaya) sebelum tahun 1945 ?
Berapa banyak juga yg menetap di Suriname sejak jaman penjajahan Belanda..?

Pertanyaannya, apakah mereka tidak boleh membawa budaya Nenek Moyang mereka ?
Bisa saja bentuk budaya tsb adalah: wayang, reog, debus, batik, tempe dll..
Apakah mereka harus meninggalkan budaya Indonesia, sementara ketika itu Indonesia belum lahir ?

Tahukah anda, bahwa yg melakukan peristiwa budaya di manca negara itu adalah etnis yg sama..
Artinya, mereka adalah keturunan etnis yg juga sama dengan di indonesia..
Bedanya.. mereka bukan lagi (atau sama sekali tidak) warga negara Indonesia..
Sejak turun temurun sebelum kita merdeka, kakek/nenek mereka memang hidup disana..

Kesimpulan:
Sesuatu yg disebut sebagai "Budaya" adalah milik etnis per etnis, bukan milik Indonesia !
Sebuah peristiwa "budaya" telah lahir jauh sebelum adanya Republik Indonesia..
Etnis/Suku ybs adalah berhak penuh atas karya budaya nenek moyangnya..
Indonesia hanya berhak mengatur Budaya dalam konteks Hak Kekayaan Intelektual.

Mengapa kita tidak malu dengan negara-negara besar yg gak pernah ribut soal budaya?

Suku Indian tidak pernah marah, ketika sekarang banyak yg merokok.. padahal itu budaya mereka.
Negaranya Beethoven, Mozart dll gak pernah melarang kita bermain musik Klasik..
India tidak marah ketika Tabla sudah menjadi ciri khas lagu dangdut di Indonesia.
China tidak pernah protes, ketika orang asli indonesia juga ikut menampilkan Barongsay..
Amerika tidak keberatan, Band diseluruh dunia menggukan alat musik temuan bangsanya..
Portugis diam saja, ketika kita mengakui Musik Keroncong sebagai tradisi kita..

Terlalu banyak daftar yg harus saya tulis..
Ternyata bangsa-bangsa besar tsb tidak mau berpolemik untuk hal-hal seperti itu..
Mereka lebih memilih terus berkreasi dan menjadi maju, daripada berkutat persoalan itu-itu saja.
Apakah ini pertanda.. memang bangsa kita selalu "kurang kerjaan" ?

Tahukah anda, bahwa sebuah karya seni akan menjadi Public Domain setelah 50 tahun?
Jadi, segera hentikanlah klaim meng klaim asal usul sebuah karya seni..
Sebuah hasil Masterpiece jauh lebih dihargai dari sekedar predikat sebagai pionir..
Contoh: kita semua tahu, siapa Leornado Da Vinci.. tahukah anda siapa penemu cat nya !
Penting banget gak sih?



Jangan salah sangka dulu, saya sendiri orang indonesia. Saya malu sekaligus sedih dengan persengketaa orang-orang indonesia terhadap yang pikirannya agak dangkal, tapi orang indonesia harus tau ini. Orang indonesia telah dikenal sebagai orang yang aggresiv dan brutal ketika telah berbicara di forum, sering mengeluarkan kata-kata kasar yang merusak nama baik bangsa indonesia sendiri. Maling, anjing, fuck atau apa pun.

Semuanya adalah kesalahpahaman
1. Tentang Pendet : COME ON! Jangan terlalu di bodoh2i media, Iklan itu dibuat discovery channel di singapura. Malaysia sama sekali tidak ikut campur dalam pembuatannya. TAPI MEDIA INDONESIA TERKESAN MENUTUP MATA atau mungkin memang udah tuli, masih saja terus2an bilang kalo itu iklan tourism malaysia. HELLO? yang seharusnya kita marah2i itu ya discovery channel. Jero wacik juga sama gobloknya pake nuntut permintaan maaf dari malaysia. SO IGNORANT! jangan lupa kalau tujuan media adalah mencari uang sebanyaknya! selagi beritanya hot mereka akan terus siarkan walaupun tidak benar!

2. Tentang Polisi Malaysia dan TKI : Baru2 ini keluar video penyiksaaan TKI, padahal video tsb telah dinyatakan tidak benar, orang yang disiksa adalah orang malaysia sendiri. Masyarakat malaysia memang tidak menyukai TKI apalagi yang illegal, namun mereka tetap menghormati masyarakat indonesia pada umumnya. Asal anda tau saja ada 3 JUTA TKI ILLEGAL DI MALAYSIA. Meraka berpakaian norak plus alay, dengan kebiasaan hidup yang ugal2ugalan. Tidak jarang mereka nyambi sbg PSK, penjual narkoba, MALING, RAMPOK, dan buat geng yang meresahkan. Sebagian besar penjara di malaysia di penuhi TKI! maka jangan salahkan kalo mereka bertindak tegas thd TKI ( ingat walaupun tindakan mereka sudah keras dan tegas masih tetap saja ada 3 JUTA TKI ILLEGAL di malaysia, apalagi kalo petugas malaysia bersikap lembek????

3. Tentang kekerasan Majikan thd TKI :tidak perlu dibesar2kan, karena ini seharusnya tidak menggangu hubungan kedua negara. COME ON HAL INI JUGA TERJADI DI INDONESIA SETIAP HARI atau mungkin tiap jam (tapi gak ke ekspose) kalo yg gak percaya silahkan nonton sinetron indonesia! ada banyak sinetron yang bertema ini menggambarkan hal tsb benar2 nyata di kehidupan kita

4. tentang reog dan kuda lumping : ADA 1 JUTA KETURUNAN JAWA DI MALAYSIA di luar TKI. Sebagian besar tinggal di johor. apa salah mereka mempraktekan kebudayaan mereka? ADA BUKTI KALO MALAYSIA MENGATAKAN BAHWA KEBUDAYAAN TSB BERASAL DARI NEGARA MEREKA? TIDAK ADA! lagi2 anda dibodohi MEDIA

5. ARTI KLAIM SEBENARNYA : klaim bukan berarti bahwa budaya tsb BERASAL dari negara si pengklaim. Tapi menunjukan bahwa budaya yg di klaim telah menjadi budaya negara. soal asal muasal budaya tsb tidak jadi soal!! UNESCO SENDIRI TELAH MENGATAKAN BAHWA 1 BUDAYA YANG SAMA DAPAT DI KLAIM OLEH LEBIH DARI 1 NEGARA. KARENA BUDAYA BUKAN MILIK NEGARA TAPI MILIK BANGSA. jadi tidak perlu marah kalo malaysia mengklaim rendang, sate atau kebudayaa melayu dan indonesia lainnya lainnya karena sebenranya kita juga bisa melakukannya!

6. tentang klaim budaya : ADALAH SALAH SATU HAL TERBODOH YANG PERNAH ADA. hal ini benar2 menunjukan bahwa orang indonesia sangat dangkal pikirannya dan gampang di pengaruhi media! orang di luar negeri sedang menertawakan keserakahan dan kebodohan kita!

7. Tentang batik dan wayang : Batik malaysia berasal dari terengganu dan motifnya sangat berbeda dari batik jawa. Wayang malaysia bukan berasal dari jawa tapi dari thailand. BTW thailand tidak pernah mempermasalahkan ini! mereka lebih matang dalam berpikir!

8. TTG rasa sayange : Lagu rasa sayang telah ada di malaysia sejak awal 1940an!! dan lagu ini telah menjadi lagu rakyat! lagipula rasa sayange adalah lagu anonim! tidak ada salahnya mereka memakai lagu itu! toh malaysia tidak mengklaim lagu tersebut! ADA BUKTI KALAU MALAYSAI MENGKLAIM? TIDAK ADA! lagi2 media membodohi anda!

9. Tentang sipadan dan ligitan : tanyakan saja kepada world court yang memenangkan malaysia! mereka mungkin sudah mengetahui kedangkalan kita!

10. Tentang ambalat : Saya yakin orang yang duduk di kantor pemerintahan sana sudah cukup berpengalaman dan pintar ttg masalah sengketa! biarlah masalah ini diselesaikan kedua pimpinan negara.

saya juga mau memberi tau sesuatu :
1. Tau tempura? ya makanan jepang. Tapi taukah anda tempura dibawa dan diperkenalkan oleh orang portugis? nama aslinya adalah tempora! tempura telah menjadi makanan jepang namun portugis tidak pernah mempersalahkannya! karena mereka tidak dangkal seperti kita! mereka tidak ada waktu untuk beteriak di jalan, berdemo spt orang gila, dan membakar bendera.

2. Tau sepak takraw? sepak takraw berasal dari thailand! nama aslinya adalah tuck-rouw! tapi thailand tidak pernah mempermasalahkan malaysia yang memasukkan sepak takraw kedalam iklan promosi wisata!

SO PLEASE INDONESIANS! PLEASE BE SMART, MATURE, dan SOPAN! tunjukan bahwa kita masyarakt beradap! jangan gampang di ombang ambing media!

FYI ada ratusan ribu masyarakat keturunan bugis, banjar, minang dan palembang dan 1 juta keturunan jawa! semua diluar TKI lo! jadi sangat lumrah adanya share budaya!

FYI presiden malaysia saat ini adalah keturunan bugis!

FYI, istilah 'melayu' atau 'malay' di malaysia mencakup semua suku yang austronesia (termasuk orang filipino,sumatera,dan jawa) yang beciri kulit sawo matang spt kita! jadi jangan aneh kalo reog di katakan menjadi salah satu kebudayaan melayu! jangan aneh juga kalo misalnya anda datang ke malaysia anda akan dianggap seorang malay (walaupun sebenarnya anda mungkin orang batak atw madura!)

pesan utk para nationalist yang idiot dan brutal : pelajari lagi kebudayaan ASEAN! carilah bukti-bukti bukan media! kalo jalan2 ke luar negeri jangan cuma nyari shopping atau disneyland aja dong, dateng juga ke cultural centre dan museum!

perkaya wawasan anda!

Read more...

Kenapa MAT SABU pakai sarung......

Hospital SAH kan Timbalan Presiden PAS Mat Sabu patah PELER kerana terkena peluru pemedih mata. Oleh kerana tidak mahu menanggung malu, Mat Sabu terpaksa berpura-pura sakit di lutut agar masyarakat tidak tahu kerosakkan alat sulit beliau yang kronik. Selain itu beliau tidak mahu mengecewakan isteri-isteri ahli PAS yang sering di bawah tidur jika ada kesempatan....gurau jer.....

Read more...

PDRM dedah pembohongan

Rakaman video menunjukkan Tian Chua melakukan aksi provokasi terhadap pihak polis dalam perhimpunan haram Bersih di KL Sentral, 9 Julai lalu.

KUALA LUMPUR 21 Julai - Polis Diraja Malaysia (PDRM) hari ini mendedahkan rakaman video situasi sebenar perhimpunan haram Bersih pada 9 Julai lalu bagi menangkis tohmahan terhadap pasukan tersebut.
Dalam rakaman selama 1 jam 30 minit itu, Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) Bukit Aman, Datuk Salleh Mat Rasid memberi taklimat kepada media dan beberapa NGO berhubung beberapa kejadian yang telah diputar belitkan oleh pihak tertentu dengan tujuan mencemarkan imej PDRM.
Antaranya mengenai tohmahan melibatkan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang mendakwa dirinya dilanggar kenderaan polis, tindakan provokasi Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua terhadap pihak polis dan peristiwa tembakan gas pemedih mata di Hospital Tung Shin.
Turut ditayangkan situasi melibatkan peserta perhimpunan, Allahyarham Baharudin Ahmad, 59, yang didakwa meninggal dunia kerana sesak nafas selepas terkena gas pemedih mata dan rakaman mengenai peserta perhimpunan Bersih, Shuhardi Md. Isa yang didakwa sebagai Baharudin.
Dalam kes melibatkan Mohamad Sabu, rakaman video menunjukkan peta perjalanan Timbalan Presiden Pas itu yang membonceng sebuah motosikal bersama seorang lelaki menggunakan Jalan Maharajalela dari Mandarin Court ke lokasi kejadian di kawasan perumahan Sri Bukit Persekutuan, di sini.
Ia memaparkan motosikal yang dinaiki Mohamad Sabu tidak dilanggar oleh kenderaan polis seperti mana didakwa oleh beliau, sebaliknya beliau terjatuh sendiri selepas membuat pusingan U di kawasan tersebut.
Salleh berkata, hasil siasatan menunjukkan Mat Sabu terjatuh selepas motosikal yang dinaiki hilang kawalan di sebelah kanan jalan.
"Hasil pemeriksaan kesihatan menunjukkan tiada kecederaan serius disebabkan kemalangan dan beliau hanya mendapat rawatan pesakit luar," katanya ketika menyampaikan taklimat tersebut di Dewan Teater Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini, hari ini.
Salleh memberitahu, pihaknya sedang mencari seorang lelaki dikenali sebagai Shuhardi Md. Isa dipercayai peserta utama yang bertindak membangkitkan provokasi terhadap polis ketika perhimpunan haram itu.
Beliau berkata, terdapat empat tindakan provokasi Shuhardi yang berjaya dirakam pihak polis iaitu mengadakan solat di tengah Jalan Pudu, mengarahkan peserta-peserta perhimpunan supaya duduk dengan dialog "polis tidak datang kita gagal, jika tidak datang kita gagal", mara ke arah polis ketika diarahkan bersurai dan berlakon sesak nafas yang telah dimanipulasi pihak tertentu sebagai Baharudin.
Tohmahan berhubung kematian Baharudin pula jelas ditunjukkan menerusi rakaman video di bangunan Avenue-K ketika Allahyarham berlari memasuki bangunan berhampiran Kuala Lumpur City Centre (KLCC) pada hari kejadian pada pukul 4.30 petang.
Rakaman itu turut menunjukkan sebuah ambulans tiba di lokasi kejadian pada pukul 5.07 petang untuk membawa Allahyarham ke Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), selepas pihak kecemasan menerima panggilan kira-kira 17 minit sebelum itu.
Menurut Salleh, rakaman dari menara KLCC dan Avenue-K menunjukkan tiada gas pemedih mata dilepaskan di lokasi KLCC dan tiada anggota polis berada di lokasi Allahyarham meninggal dunia, sebaliknya bantuan awal diberi anggota polis bantuan.
"Hasil bedah siasat menunjukkan Allahyarham tidak mengalami sebarang kecederaan di luaran atau dalaman seperti lebam, calar atau luka serta menjelaskan kematiannya mempunyai kaitan dengan serangan jantung.
"Berikutan itu, ia jelas menafikan tohmahan Allahyarham meninggal dunia akibat dipukul polis dan terkena gas pemedih mata," katanya lagi.
Dalam kejadian sebenar di Hospital Tung Shin, Salleh berkata, pihaknya mengakui gas pemedih mata dilepaskan bagaimanapun ia dilakukan di lorong tengah antara sebuah bangunan kosong dan hospital berkenaan.
Mengenai situasi di Stesen KL Sentral yang melibatkan Tian Chua, beliau berkata, polis telah mengeluarkan sembilan kali amaran supaya penunjuk perasaan bersurai tetapi mereka berdegil dan terus melakukan provokasi.
''Rakaman video menunjukkan aksi-aksi provokasi Tian Chua terhadap pihak polis,'' katanya.
Secara keseluruhan, Salleh menegaskan, tiada sebarang kecederaan serius atau kematian yang dikaitkan secara langsung pada hari perhimpunan haram.
Rakaman itu turut menunjukkan layanan baik polis terhadap pemimpin Bersih termasuk Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr. Zulkifli Ahmad dan Pengerusi Bersih Datuk S. Ambiga,
Sehubungan itu, beliau menasihati mana-mana pihak agar tidak memuat naik sebarang bahan atau artikel yang tidak menggambarkan situasi atau fakta sebenar perhimpunan haram berkenaan.
"Pihak polis akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak-pihak yang menyiarkan laporan dan dakwaan palsu.
"Jika terdapat rakaman yang menunjukkan pihak polis melakukan tindakan menyalahi SOP, sila tampil membuat laporan polis dan kita akan siasat. Mana-mana anggota atau pegawai yang melanggar SOP akan dikenakan tindakan sewajarnya," kata beliau.

Read more...

AKu Dah Jadi Pompuan...Awwwhhhh...

Ashraf sudah biasa dengan berpakaian sebegini.



KUALA LUMPUR - “Dia masih ada hak untuk merayu ke peringkat mana pun, seperti kes lain,” kata Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Mohamad Isa Abd Ralip mengulas tuntutan Mohd Ashraf Hafiz Abd Aziz, 25, yang mahu menukar jantina dan nama kepada Aleesha Farhana Abd Aziz.

Menurutnya, walaupun Mahkamah Tinggi sudah membuat keputusan Isnin lalu dengan menolak permohonannya, Mohd Ashraf Hafiz masih mempunyai peluang untuk merayu seperti juga kes lain yang pernah didakwa di mahkamah.

Katanya, dari segi perundangan, kes itu meskipun sangat jarang berlaku tetap diadili seperti kes lain mengikut prosedur sewajarnya, namun keputusan kehakiman perlu juga mengambil kira pandangan syarak.

“Dari satu segi Mahkamah Tinggi memang sudah menolak, tapi mengikut prosedur dia masih berpeluang untuk merayu hingga ke peringkat tertinggi walau Persekutuan sekali pun....dia ada hak.

“Cuma kes dibawa sangat jarang berlaku di negara Islam seperti kita yang jelas menolak penukaran jantina...hukum syaraknya sudah jelas, jadi apabila mengadili kes begini perlu mengambil kira pandangan mufti dan fatwa tertentu...ia boleh menyentuh sensitiviti.

“Apapun, jika dia merayu, perlu juga bersedia menerima keputusan yang kita tak boleh jangka....semuanya bergantung kepada fakta dan alasan penghakiman,” katanya ketika dihubungi, di sini semalam.

Read more...

Berkhalwat dengan kakak ipar diberkas




ALOR SETAR - Helah seorang lelaki konon dia bersama isterinya menyewa bilik sebuah motel di Jalan Suka Menanti, di sini, bagi mengelak dicekup berkhalwat tidak menjadi apabila wanita itu sebenarnya adalah kakak iparnya.

Lelaki berusia 30 tahun itu mulanya memberi alasan mereka mempunyai surat nikah, namun selepas siasatan terhadap wanita berusia 32 tahun itu mendapati kenyataan mereka bercanggah dan cuba menipu anggota penguat kuasa.

Dalam serbuan jam 4.45 petang kelmarin, sepasukan anggota penguat kuasa Jabatan Agama Islam Kedah (Jaik) menyerbu premis berkenaan selepas menerima maklumat awam berhubung kegiatan maksiat yang berlaku.

Lelaki berasal dari Myanmar dan beragama Islam itu memberi alasan membawa wanita itu menyewa bilik itu hanya untuk mandi sebelum pergi melawat isterinya yang baru melahirkan bayi lelaki di Hospital Jitra (HJ).

Pegawai Penguat kuasa Jaik, Mohd Khairil Naim Johari berkata, sepasukan anggota Jaik yang tiba di motel itu kemudian membuat pemeriksaan dan mendapati sebuah bilik di tingkat bawah motel itu berkunci daripada dalam.

Beliau berkata, selepas mengetuk pintu dan memberi salam, seorang lelaki yang hanya bertuala membuka pintu kira-kira 10 minit kemudian dan terkejut melihat kehadiran anggota penguat kuasa di luar bilik disewanya.

“Pemeriksaan lanjut menemui seorang wanita yang menyorok dalam bilik dan tergesa-gesa memakai pakaian dalam keadaan ketakutan.

“Hasil soal siasat, wanita itu mendakwa dibawa lelaki berkenaan ke motel itu untuk melihat adik perempuannya yang juga isteri lelaki itu yang baru melahirkan anak manakala lelaki itu memberi alasan wanita itu sebagai isterinya,” katanya.

Read more...

Kerajaan mahu guna pakai kemahiran penggodam siber

hackers440Kerajaan mahu mendekati penggodam siber bagi lebih memahami dan memanfaatkan kemahiran dan bakat mereka, kata Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Fadillah Yusof.
Ini termasuk menghadiri persidangan tahunan pihak tersebut, katanya.
Beliau berkata terdapat juga perkara positif di kalangan penggodam.
"Untuk tujuan ini, CyberSecurity, Majlis Keselamatan Negara, polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia mesti bersama mereka agar kita dapat mengetahui rangkaian penggodam yang lebih luas.
"Akhirnya kita boleh memahami siapa penggodam yang baik dan jahat. Kita juga boleh mempelajari bagaimana untuk mempertahankan diri kita (dari serangan penggodam)," katanya kepada pemberita selepas merasmikan seminar mengenai jenayah siber di sini pada Selasa.
Menurutnya, terdapat 7,404 kes keselamatan siber direkodkan di negara ini bagi separuh pertama tahun ini, iaitu peningkatan sebanyak 147 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lepas.
Fadillah berkata berikutan peningkatan jumlah pengguna Internet, isu dan ancaman berkaitan keselamatan siber turut meningkat.
Ini termasuk kejadian seperti spam dan penipuan e-mel, curi identiti, kandungan lucah, malware dan arahan serta kebimbangan baru seperti buli siber, ugutan siber dan ketagihan online, katanya.
"Pada 2009, jumlah kejadian keselamatan siber yang dirujuk ke keselamatan siber Malaysia, Cyber999 meningkat 68 peratus daripada 2,123 kejadian pada 2008 kepada 3,564 kejadian. Pada 2010, peratusannya meningkat sebanyak 127 peratus daripada 3,564 kejadian pada 2009 kepada sejumlah 8,090 kejadian," kata Fadillah.
Bernama melaporkan, Seminar tiga hari tersebut anjuran Jabatan Peguam Negara dengan kerjasama CyberSecurity Malaysia yang julung kali diadakan memperkatakan tentang aspek perundangan dan teknikal jenayah siber.
Ketua Pegawai Eksekutif CyberSecurity Malaysia, Lt Kol (B) Datuk Husin Jazri berkata terdapat pengajaran daripada kejadian serangan penggodam terhadap beberapa laman web baru-baru ini.
Beliau berkata sehubungan itu langkah perlu diambil untuk mendekati generasi muda yang memiliki bakat dan kemahiran siber.
"Kadang-kala golongan muda ini tidak gembira dengan sesetengah isu atau tindakan lalu memilih untuk menggodam, jadi kita perlu mendekati mereka agar mereka dapat menyalurkan ketidakpuasan hati mereka dengan cara yang positif," kata Husin.-5/7/2011

Read more...

ADA APA PADA NAMA

Ajoi mendapat kerja sebagai guru sandaran di sebuah sekolah di Kulai.

Selepas memperkenalkan diri, dia menyemak nama murid-murid darjah 3 Raya dan merasa agak pelik semasa membaca nama seorang murid, iaitu "W.TAUFIK WWW".

Kemudian guru tersebut menanyakan perkara tersebut.

Cikgu Ajoi : "Cikgu nak tahu, siapa yang bernama W.TAUFIK WWW ?".

Taufik : "Saya Cikgu…" (Taufik menjawab & berdiri).

Cikgu Ajoi : "Taufik, saya ingin tahu nama panjang kamu apa?".

Taufik : "Maaf Cikgu Ajoi, panjang sangat..".

Cikgu Ajoi : "Takpe-takpe Taufik,cakap jer..".

Taufik : "Baik Cikgu , nama penuh saya ialah…Wabillahi TAUFIK-wal hidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi

Wabarakatuh…".

Cikgu Ajoi menarik nafas panjang dan terdiam.

Setelah dari darjah 3 Raya, Cikgu Ajoi kemudian masuk ke darjah 1 Mawar dan menyemak nama murid-murid.

Mata Cikgu Ajoi tertuju pada 1 nama yang unik iaitu "BKBKBDB DIAN".

Kemudian Cikgu Ajoi menanyakan siapa muridnya yang mempunyai nama tersebut.

Berdirilah seorang murid dan menjawab "saya DIAN Cikgu…".

Semasa Cikgu Ajoi melihat wajah murid itu seiras muka Taufik darjah 3 Raya.

Cikgu Ajoi : "Dian ada abang di sekolah ini?".

Dian : "Ya Cikgu,nama dia TAUFIK.Abang saya darjah 3."

Cikgu Ajoi : "Saya ingin tahu nama panjang Dian apa pulak?".

Dian : "Baik Cikgu, nama panjang saya ialah…

Berakit-rakit Ke hulu Berenang-renang Ke tepian, Bersakit-sakit Dahulu Bersenang-senang kemu DIAN"

Cikgu Ajoi :@$%&#^%
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Read more...

Enggan Bersetubuh, suami gigit kemaluan isteri






KUANTAN - Seorang penoreh getah dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas tuduhan menyebabkan kecederaan terhadap isterinya dengan menggigit kemaluan wanita itu yang enggan mengadakan hubungan seks pada April lalu.

Bagaimanapun, tertuduh Mohd. Shakri Ismail, 28, dari Felda Bukit Goh di sini membuat pengakuan tidak bersalah atas dakwaan itu selepas kertas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Noradidah Ahmad.

Mengikut kertas pertuduhan, Mohd. Shakri didakwa menyebabkan kecederaan terhadap isterinya, Roshapida Mat Sidik, 23, dengan menggigit kemaluan mangsa untuk mengadakan persetubuhan antara pukul 12 tengah malam hingga pukul 3.30 pagi pada 21 April lalu di sebuah rumah di Felda Bukit Goh di sini.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 375A Kanun Keseksaan iaitu menyebabkan kecederaan untuk mengadakan persetubuhan dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman penjara sehingga lima tahun.

Terdahulu, selepas kertas pertuduhan dibacakan tertuduh memberitahu mahkamah bahawa dia tidak melakukan perbuatan itu dan mempersoalkan tuduhan yang dikenakan terhadapnya.

Read more...

2 Siswi belasan tahun jual tubuh Rp1,5 juta




SURABAYA - Kasus pelajar terjebak praktik prostitusi kembali terjadi. Kali ini dua siswi SMP diamankan anggota Unit Jatanum Satuan Reskrim Polrestabes Surabaya di kamar sebuah hotel short time di kawasan Ngagel Kota Surabaya.

Keduanya, AL (14) dan SA (15), tinggal di kawasan Pagesangan. Polisi menetapkan AL sebagai tersangka karena telah menjual SA kepada lelaki hidung belang. Mereka bertetangga namun beda sekolah.

Polisi sempat tercengang melihat umur AL yang baru berusia 14 tahun. Sedangkan SA setahun lebih tua darinya. Meskipun lebih muda, tapi jam terbang AL lebih tinggi ketimbang SA.

“Dia sudah dua kali ini menjual SA ke lelaki hidung belang kenalannya,” terang Kasat Reskrim AKBP Indarto melalui Kanit Jatanum Iptu Yunus Saputra, dikutip wartawan, Jumat (1/7/2011).

AL sendiri mengaku sudah beberapa kali di-booking lelaki. Penangkapan AL ini merupakan tindak lanjut dari informasi yang diterima polisi. “Kami mendapatkan info kalau AL menyediakan pekerja seks dengan tarif Rp 1,5 juta,” imbuhnya mengungkapkan.

Read more...

Why Google+ looks, sounds and tastes like 'Facebook killer'

Facebook CEO and founder Mark Zuckerberg is clearly disturbed. In an apparent effort to retain Facebook users from exporting friends' list to Google Plus and setting up their online social hub there, Zuckerberg has said that the company is set to "launch something awesome" next week, without divulging what exactly is that "awesome something."
Google+ is poised to overshadow Facebook for two apparent reasons.
The first major anti-Facebook factor is the seamless integration of Google products with a single Google account which will force users to spend time on Google+, even if they are die-hard fans of Facebook.
For instance, you are browsing through Google-powered sites (which are almost omnipresent) and a little red notification pops up on the top-right of your browser window if a friend has added you in his/her circles, or an acquaintance has shared some interesting links, or someone has commented on a photo you have shared. Your natural response will be to click on the notification and... you are not checking Finance news anymore, but planning to "Hangout" with friends available on Google Plus video chat!

Facebook users invariably stay on the site for over half an hour a day (the bare minimum), which is one of their greatest strengths. Since the online time allotment by a user generally remains a constant, Google Plus is bound to eat into the Facebook's time share, reducing it gradually. Keeping track of friends through two different social networks is cumbersome which means Facebook has greater chances of losing out on users.
Google tactic may not be subtle. But it's a sure way to increase traffic for Google products, especially for Google Plus.
The second powerful boost factor will be Google's ability to attract developers to their new platform (They have a great history; think about Android, it is a self sufficient ecosystem in itself). Facebook is now taking a 30 percent cut of every game developer's business. Google, being a bigger giant ($30 billion in revenue each year) can afford to make it a 100 per cent profit deal for developers by not taking any cuts. What more would they ask for?
If an extremely popular social network game like Zynga would switch platforms, it is sure to lure users to the newer network. Loyalty is not something Facebook can expect from developers right now. 

Read more...

BATAL BERSIH ATAU PERANG??? - MAHAGURU OMARDIN


Batalkan jika tidak mahu 'perang' - Omardin

KUALA LUMPUR 26 Jun - Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia (PSSLM) memberi amaran kepada penganjur perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) supaya membatalkan hasratnya itu jika tidak mahu 'berperang' dengan pengamal seni silat di negara ini.

Mahagurunya, Tan Sri Omardin Mauju berkata, adalah menjadi tanggungjawab pengamal seni silat untuk mempertahankan negara sejak zaman pemerintahan kerajaan Melaka lagi dan mereka tidak akan teragak-agak untuk bertindak keras ke atas golongan yang cuba menimbulkan kekacauan serta huru-hara.

"PSSLM yang mempunyai ratusan ribu ahli juga akan turun pada 9 Julai itu sekiranya Datuk S. Ambiga masih mahu meneruskan perhimpunan haram tersebut. Kami tidak akan biarkan perkara itu berlaku kerana jelas sekali ia perbuatan yang menghina negara.

"Kami sebagai golongan pengamal silat merupakan pelindung kepada negara dan sultan sejak beratus tahun dahulu tidak akan berdiam diri. Sekiranya kami tidak mengambil apa-apa tindakan, kami akan dianggap dayus.

"Saya sendiri akan mengetuai persatuan silat ini walaupun saya berkerusi roda, saya akan turun dan berada di barisan paling hadapan. Kami tidak sanggup lagi melihat keamanan negara dipermainkan untuk tujuan politik," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurut Omardin, PSSLM telah lama berdiam diri dan bersabar dengan tindak-tanduk segelintir golongan seperti Ambiga yang cuba menganggu gugat keamanan di negara ini.

Beliau menasihatkan Ambiga supaya membatalkan segera hasrat menganjurkan perhimpunan itu kerana khuatir tidak akan dapat mengawal emosi anak-anak didiknya jika mereka bertembung pada perhimpunan itu nanti.

"Sebagai pengamal silat, saya tidak boleh beri jaminan bahawa kami hanya akan melaung dan membantah sahaja. Jadi sekiranya tidak mahu perkara tidak diingini berlaku, lebih baik batalkan hasrat untuk menganjurkan perhimpunan haram tersebut.

"Banyak lagi kaedah lain boleh dilakukan daripada berarak di jalan raya dan menyusahkan banyak pihak seperti polis, peniaga dan rakyat. Perkara ini boleh diselesaikan melalui cara meja bulat, jadi gunakanlah saluran yang betul," jelasnya. -UTUSAN

Read more...

Jangan Bayar Bil Astro 3 Bulan!


KUALA LUMPUR – Kempen pemboikotan Astro bermula hari ini apabila lebih 70 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang diterajui Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menyeru tiga juta ahli dan penyokong mereka supaya tidak membuat pembayaran bil selama tiga bulan berturut-turut ke stesen televisyen berbayar itu.

Arahan itu turut meliputi pemboikotan terhadap barangan dan pengiklan yang mengiklankan produk mereka di stesen televisyen berkenaan.

Langkah ini diambil setelah amaran dan rayuan yang dibuat sebelum ini dipandang sepi oleh Astro malah stesen itu dilihat semakin angkuh mempertahankan pendirian mereka.

Pengerusi Majlis Penasihat PPIM, Tunku Azwil Tunku Abdul Razak berkata, walaupun tanpa Astro, pengguna kini masih boleh beralih kepada perkhidmatan Unifi dan juga perkhidmatan menggunakan aerial seperti yang wujud selama ini.

” Kita tak mati tanpa Astro, kita juga bukan nak bermusuh dengan mereka, tetapi kita tidak mahu mereka sesuka hati menekan kita dengan pelbagai bayaran seolah-olah mereka mempunya kuasa mutlak untuk berbuat apa saja sehingga sanggup mengetepikan pandangan pelanggan, termasuk arahan daripada kerajaan sendiri.

” Astro jangan pandang remeh kempen ini kerana kita pernah berjaya dalam kempen pemboikotan beberapa barangan sebelum ini dan kita akan membuktikan sekali lagi ‘kemampuan’ kita pada stesen televisyen terbabit.

” Sekejap lagi kita akan mula menghantar sistem pesanan ringkas (SMS) kepada semua ahli , kempen ini akan berkuatkuasa sehingga Astro akur pada permintaan kita” tegasnya.


Tunku Azwil menambah, dengan memperoleh keuntungan sehingga RM800 juta pada tahun kewangan yang berakhir pada 2010, tidak ada sebab untuk Astro terus menekan pelanggan mereka dengan caj yang melampau.

Astro baru-baru ini mengumumkan bahawa mereka akan melakukan pelarasan terhadap pakej yang ditawarkan berkuatkuasa 11 Julai ini dengan harga langganan diselaraskan bergantung kepada pakej pilihan pelanggan.

Sesetengah pelanggan mungkin mengalami kenaikan sekitar RM1 hingga RM15 sebulan, manakala yang lain pula akan menikmati penjimatan RM4 hingga RM14.95 sebulan.

Bagaimanapun notis mengenai kenaikan bayaran perkhidmatan yang dikeluarkan oleh Astro kepada pelanggannya dianggap tidak sah kerana tidak mendapat kebenaran dari Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) terlebih dahulu, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Dalam perkembangan yang sama, Tunku Azwil berkata, usaha licik Astro juga jika tidak dibendung, akan membunuh masa depan industri penyiaran negara.

” Untuk pengetahuan anda, Astro mengenakan caj iklan yang rendah kepada syarikat yang ingin mengiklankan produk mereka, iaitu sama dengan kadar iklan stesen radio.

” Caj ini sudah tentu tidak boleh ditandingi oleh stesen televisyen tidak berbayar seperti RTM dan TV3, akhirnya pengiklan akan lari ke Astro secara perlahan-lahan dan kesemua stesen televisyen percuma ini pasti akan mengalami kesukaran untuk bertahan,” ujarnya.

Mengenai pandangan yang mengatakan pihak Astro terpaksa menaikkan kadar cajnya disebabkan program berkualiti yang disediakan, Tunku Azwil berkata, ia bukanlah alasan untuk menambahkan beban.

Ujarnya, jika itu dijadikan alasan untuk menaikkan harga, ia ibarat satu ‘ugutan’ kepada para pelanggannya.

” Kepada kerajaan, tolonglah bela hak pengguna kerana kita dah ada pelbagai akta seperti Akta Perlindungan Pengguna 1999 dan Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

” Pengguna muak dengan gelagat Astro yang sudahlah memonopoli pasaran hampir 20 tahun lamanya, mereka juga bertindak berlawanan dengan semangat 1Malaysia iaitu rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan,” ujarnya. – Oleh SYAHRIL A. KADIR

Read more...
Related Posts with Thumbnails

VisitorZ

Community Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP